måndag, oktober 08, 2007

Närkontakt av tredje graden.

Som ni säkert vet så har jag och maken ett landställe några mil norr om uppsala. Vi tillbringar i stort sätt varje ledig helg där.

Denna sommar har varit ganska regnig och det har resulterat i extremt mycket skogsmöss som gärna tar sig in i huset. Tyvärr förstör de så otroligt mycket och skräpar ner även om de är små och rätt söta...
I går kväll kände vi oss trötta så vi bestämde oss för att åka hem tidigt på måndagsmorgonen. Vi gick och lade oss tidigt och L sommnade på 2 röda.
Jag lider fortfarande av tandvärken så jag låg vaken och stirrade ut i mörkret när jag plötsligt hör en liten mus bakom mitt huvud. Jag vet ju att de springer i stockväggarna så jag blev inte rädd men tyckte att det var lite obehagligt så jag dunkar till i väggen och så blir det tyst.

Efter ett tag har även jag sommnat till för jag vaknar plötsligt med ett ryck av att det kryper en mus på mitt huvud. Jag kastar mig upp i sängen och skriker och viftar som en besatt.

L vaknar naturligtvis och tänder sin lampa. Han säger att jag är en idiot som inbillar mig saker. Men jag börjar lyfta på kuddarna och där sitter en liten rädd mus och skakar.

Då blir det fart på L, han kastar sig upp ur sängen fattar basebollträt och börjar slå efter den lilla musen.

Kan ni se det framför er: En lätt överviktig naken man som skuttar runt hela sovrummet jagandes en liten (men snabb) mus med ett basebollträ. Jag är så tacksam för att han inte fick in någon fullträff....

Tillslut lyckades vi få in musen i det andra sovrummet. Gillrade två musfällor och stängde dörren.
Det tog ett par minuter. PANG!

Jag kunde släcka lampan och somna om...

2 kommentarer:

Malin sa...

haha, vilken syn! Stackars lilla musen, han dog ju till slut i alla fall...

Anki sa...

Tur att det inte var jag som låg i sängen. Vet inte om JAG hade överlevt det.
Möss är ju ganska söta men de kan väl hålla sig i skogen.
Kan tänka mig att det var en syn att se.