lördag, oktober 25, 2008

Det blåser i Tierp.

Sitter här uppe på landet och hör hur det blåser som tusan ute. Hoppas inte att vi får en gran över taket i natt. :(

Tillbyggnaden går framåt. Grunden, reglar och takstolarna är redan uppe. Det ser fint ut. Nästa helg ska elen förberedas, det ska dras kablar i väggarna, fönster och en altandörr ska inhandlas. Jag vill ha en dubbeldörr med spröjsade rutor lika som fönstren och den tar 8!!! veckor att få hem. Ja ja vi får väl spika igen dörrhålet tillsvidare.

När vi har nästa tjejhelg på landet i januari/februari kommer vi nog kunna sitta i den nya delen och scrappa och alla kan få varsit sovrum. Hihi

När jag och scrapptjejerna var uppe sist gick det inte att få eld i spisen, det rök in hela tiden och jag trodde att den efter sina drygt 120 år hade gett upp och blivit så otät att den inte gick att använda mer. Men skam den som ger sig. Min fantastiska man lyckades trots allt att få den att fungera, och nu brinner en värmande brasa i den.


Jag har ändå kikat runt lite på nätet efter en bättre spis med mer effekt. Eftersom vi inte harnågon annan uppvärmning än direktverkande el i form av lösa element som vi flyttar runt, så
är det viktigt att vedspis och kakelugn fungerar perfekt. Elen är ju svindyr och veden är gratis
eftersom vi köpt till en del mark med rätt mycket träd. (kan inte riktigt kalla det för skog).

En vedspis från Lohberger är vad jag vill ha. Den ska tydligen vara väldigt bra och självklart ska den vara vit...

Nä nu är det nog dags att lägga in några vedträn i spisen och sedan krypa till kojs.
God natt och sov gott.

Kram Eva.

2 kommentarer:

clara sa...

men eva... får jag inte sova i din säng längre?

Anonym sa...

Eva, nu vill jag se lite bilder på utbyggnaden.....!!!
Please :)

Kram Rosie